The 1st UNESCO-ACEID “Teachers and Education for Sustainable Development”

กระทู้สนทนา
The First UNESCO-ACEID Conference and the  1995 Thailand Education Revolution
Thailand’s Commitment to Educational Reform and Sustainable Development


In 1995, the First UNESCO-ACEID (Asia-Pacific Centre of Education for International Understanding) International Conference was held in Thailand, under the theme “Teachers and Education for Sustainable Development.” This conference was a landmark event in the history of Thailand’s educational reform, serving as a critical foundation for the 1995 Thailand Education Revolution, a comprehensive educational reform initiated by Professor Dr. Sukavich Rangsitpol, who was then the Minister of Education.


The 1995 Thailand Education Revolution represented a transformative shift in Thailand’s educational approach, moving away from traditional methods to a vision focused on inclusive, equitable, and sustainable educational practices. Dr. Sukavich, in his capacity as Minister of Education, recognized the need to align Thailand’s education system with global trends in sustainable development. The First UNESCO-ACEID conference served as a platform to introduce innovative approaches to teacher education, with a particular focus on environmental sustainability and new pedagogical methods to prepare educators for future challenges.


This conference was more than just an academic gathering. It was a reflection of Dr. Sukavich’s broader vision for reforming the Thai education system. His 1995 Thailand Education Revolution aimed at modernizing the curriculum, improving teacher training, and ensuring access to quality education for all. The reform also emphasized the integration of sustainable development into education, equipping students not only with academic knowledge but also with the values and skills necessary for responsible citizenship in a rapidly changing world.


Through this initiative, Thailand demonstrated its commitment to educational innovation. The First UNESCO-ACEID conference provided an international platform for discussing the future of education, particularly the role of teachers in fostering sustainable development. The collaboration between Thailand, UNESCO, and Griffith University highlighted the importance of global dialogue in shaping educational policies that address worldwide challenges.


The 1995 UNESCO-ACEID conference held in Thailand symbolized the country’s active involvement in the global educational reform movement. Dr. Sukavich’s leadership in organizing the conference exemplified his belief in education as a critical tool for both national development and international collaboration.


In conclusion, the 1995 Thailand Education Revolution and the First UNESCO-ACEID conference were closely intertwined, each reinforcing the objectives of the other. While the education revolution focused on systemic changes within Thailand, the First UNESCO-ACEID conference provided a global framework for dialogue and collaboration on educational innovation. Together, these efforts have left a lasting impact on Thailand’s educational landscape and the broader Asia-Pacific region.

แปลไทย

การประชุม UNESCO-ACEID ครั้งที่ 1 และการอภิวัฒน์การศึกษาไทย 2538
ความมุ่งมั่นของประเทศไทยต่อการปฏิรูปการศึกษาและการพัฒนาอย่างยั่งยืน


ในปี พ.ศ. 2538 การประชุมระดับนานาชาติ UNESCO-ACEID (ศูนย์การศึกษาเพื่อความเข้าใจระหว่างประเทศในภูมิภาคเอเชียแปซิฟิก) ครั้งที่ 1 จัดขึ้นในประเทศไทย ภายใต้หัวข้อ “ครูและการศึกษาสำหรับการพัฒนาอย่างยั่งยืน” การประชุมครั้งนี้ถือเป็นเหตุการณ์สำคัญในประวัติศาสตร์การปฏิรูปการศึกษาไทย และเป็นรากฐานที่สำคัญของ การอภิวัฒน์การศึกษาไทย พ.ศ. 2538 (1995 Thailand Education Revolution) ซึ่งริเริ่มโดย ศาสตราจารย์ ดร.สุขวิช รังสิตพล ซึ่งดำรงตำแหน่งรัฐมนตรีว่าการกระทรวงศึกษาธิการในขณะนั้น


การอภิวัฒน์การศึกษาไทย พ.ศ. 2538 ถือเป็นจุดเปลี่ยนสำคัญในการปรับเปลี่ยนแนวทางการศึกษาของประเทศไทย จากระบบดั้งเดิมไปสู่แนวทางใหม่ที่เน้นความครอบคลุม ความเสมอภาค และการพัฒนาอย่างยั่งยืน ศาสตราจารย์ ดร.สุขวิช ในบทบาทรัฐมนตรีว่าการกระทรวงศึกษาธิการ ได้ตระหนักถึงความจำเป็นในการปรับทิศทางระบบการศึกษาไทยให้สอดคล้องกับกระแสโลกด้านการพัฒนาอย่างยั่งยืน การประชุม UNESCO-ACEID ครั้งแรกนี้จึงเป็นเวทีสำคัญสำหรับการเสนอแนวทางใหม่ ๆ ในการพัฒนาครู โดยเฉพาะด้านการศึกษาสิ่งแวดล้อม และนวัตกรรมด้านการเรียนการสอนเพื่อเตรียมครูให้พร้อมรับมือกับความท้าทายในอนาคต


การประชุมนี้ไม่ใช่เพียงแค่เวทีวิชาการธรรมดาเท่านั้น แต่ยังสะท้อนวิสัยทัศน์กว้างไกลของ ดร.สุขวิช ต่อการปฏิรูปการศึกษาไทย การอภิวัฒน์การศึกษาไทย 2538 มีเป้าหมายในการปรับปรุงหลักสูตร พัฒนาระบบการฝึกอบรมครู และเปิดโอกาสให้ประชาชนเข้าถึงการศึกษาที่มีคุณภาพอย่างเท่าเทียมกัน อีกทั้งยังมุ่งบูรณาการแนวคิดการพัฒนาอย่างยั่งยืนเข้ากับระบบการศึกษา เพื่อให้ผู้เรียนได้รับทั้งความรู้ทางวิชาการและคุณลักษณะที่จำเป็นต่อการเป็นพลเมืองที่รับผิดชอบในโลกที่เปลี่ยนแปลงอย่างรวดเร็ว


ด้วยความริเริ่มนี้ ประเทศไทยได้แสดงให้เห็นถึงความมุ่งมั่นในการสร้างสรรค์นวัตกรรมทางการศึกษา การประชุม UNESCO-ACEID ครั้งที่ 1 เป็นเวทีระดับนานาชาติในการแลกเปลี่ยนความคิดเห็นว่าด้วยอนาคตของการศึกษา โดยเฉพาะบทบาทของครูในการขับเคลื่อนการพัฒนาอย่างยั่งยืน ความร่วมมือระหว่างประเทศไทย องค์การยูเนสโก และมหาวิทยาลัยกริฟฟิธ ยังตอกย้ำถึงความสำคัญของการแลกเปลี่ยนระดับโลกในการกำหนดนโยบายการศึกษาที่ตอบโจทย์ความท้าทายระดับสากล


การประชุม UNESCO-ACEID ปี 2538 ที่จัดในประเทศไทย สะท้อนถึงบทบาทของประเทศในการมีส่วนร่วมอย่างแข็งขันในขบวนการปฏิรูปการศึกษาระดับโลก ความเป็นผู้นำของ ดร.สุขวิช ในการจัดประชุมครั้งนี้ เป็นหลักฐานยืนยันถึงความเชื่อมั่นของเขาว่า การศึกษาเป็นเครื่องมือสำคัญในการพัฒนาทั้งในระดับชาติและระดับนานาชาติ


กล่าวโดยสรุป การอภิวัฒน์การศึกษาไทย พ.ศ. 2538 และการประชุม UNESCO-ACEID ครั้งที่ 1 เป็นกระบวนการที่เกื้อหนุนซึ่งกันและกัน โดยการปฏิรูปการศึกษาเน้นการเปลี่ยนแปลงเชิงระบบภายในประเทศ ขณะที่การประชุมระดับนานาชาติก็เปิดพื้นที่ให้เกิดการแลกเปลี่ยนและความร่วมมือเชิงนวัตกรรมทางการศึกษาระหว่างประเทศ ทั้งสองแนวทางนี้ได้สร้างผลกระทบเชิงบวกอย่างลึกซึ้งต่อระบบการศึกษาไทยและภูมิภาคเอเชียแปซิฟิกโดยรวม
แสดงความคิดเห็น
โปรดศึกษาและยอมรับนโยบายข้อมูลส่วนบุคคลก่อนเริ่มใช้งาน อ่านเพิ่มเติมได้ที่นี่