จดหมายเปิดผนึกตอนที่ 4

กระทู้สนทนา
เอกสารหลักฐาน การอภิวัฒน์การศึกษาไทยของคุณพ่อสุขวิช รังสิตพล ในต่างประเทศ

My Father Sukavich Rangsitpol laid out his plans for educational reform in Thailand. The goal of education reform is to realize the potential of Thai people to develop themselves for the better quality of life and to develop the nation for peaceful co-existence in the world community.
https://www.jstage.jst.go.jp/article/jcrdaen/1/1/1_KJ00006742072/_pdf


Teachers' Learning in a Changing World
H.E. Mr Sukavich Rangsitpol
Minister of Education, Thailand

1)Hence, introducing change to educational practices has to start with teachers' learning.

2) When the learning  process of teachers and  teacher training has been changed,  it  is assured that the new  learning process will be  replicated in  classrooms.

3)    If  teacher  education is loaded with lecturing,   it  is  very  difficult  to  introduce other  kinds of  teaching to school learning.

4)   If teachers' learning emphasizes memorization or rote learning,   it is unlikely that school learning will include high-order thinking.

5) Therefore, every educational reform has to begin with   teachers'  learning,  otherwise  classroom  learning  will   not  be changed  and  new learning outcomes will not be achieved. 
https://web.archive.org/web/20190620103917/http://www.seameo.org/vl/library/dlwelcome/publications/report/thematic/96symp31/96annex

ประวัติความเป็นมาของโรงเรียนนิติบุคคลของคุณพ่อสุขวิช รังสิตพล
และเหตุผลในการกระจายอำนาจการบริหารการศึกษาของกระทรวงศึกษาธิการ ในยุคอภิวัฒน์การศึกษาไทย 2538 

His Excellency Mr. Sukavich Rangsitpol Minister of Education, Thailand (1995–1997) laid out his plans for education in Thailand.

At the very beginning, the crucial element to be considered for education reform is the management system. The administrative power, in particular, has to be shifted to local authorities, and local participation in the school management is essentially encouraged. We cannot deny that people who know more about the educational needs of local people are those who work and live within that community.
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000122102 หน้า 53-56

Thailand began School-based management (SBM) policy in 1997 to overcoming a profound crisis in the education system. https://www.semanticscholar.org/paper/Decentralisation-And-School-Based-Management-In-Gamage-Sooksomchitra/73d67d185318eaf95a227b8bfb297d2bd6b26750

Establish effective Provincial Education Councils with strong community membership. The purpose of decentralization is to ensure that local education needs are met, there should be a close relationship between community representatives and officials . Thus, decentralization will require a careful balance between the guidance of community selected representatives and government officials. To representing local needs and priorities https://documents1.worldbank.org/curated/en/605431468777588612/text/multi-page.txt

หลักฐานUNESCO ประเทศไทยประกาศใช้แผนแม่บทนโยบายปฏิรูปการศึกษายุคโลกาภิวัฒน์2538:เพื่อเตรียมพร้อมพลเมืองไทยสำหรับศตวรรษที่21 

·        School reform. Efforts have been stepped up to standardize the quality of education in all levels and types of schools and educational institutions. Educational coverage has been expanded.

·        Teacher reform. Training and recruitment of teachers have been reformed urgently and comprehensively both in public and private schools. Educational administrators and personnel have been developed continuously.

·        Curriculum reform. Curriculum and teaching-learning processes have been reformed on an urgent basis in order to raise educational quality of all types and levels.

·        Administrative reform. Through devolution, educational institutions have been empowered to make administrative decisions and to offer appropriate educational services which are as consistent as possible with the local lifestyle and conditions. Provincial organizations have been strengthened to facilitate devolution while private participation of the family and community have been promoted and supported.

https://www.ibe.unesco.org//fileadmin/user_upload/archive/Countries/WDE/2006/ASIA_and_the_PACIFIC/Thailand/Thailand.htm

ผลของการอภิวัฒน์การศึกษาไทย2538 ตามบันทึก UNESCO

 The government provides free 12 years of education for all children. Eighth Thailand's National Social and Economic Development Plan was also written to support the implementation of an education reform program. 

This program was later added to the 1997 Constitution of Thailand and gave access to all citizens. 

Timeline การปฏิรูปการศึกษาไทยในยุคโลกาภิวัฒน์2538 :เปลี่ยนสิทธิ์การศึกษาของพลเมืองไทยจาก6ปีไม่มีอาหารตามรัฐธรรมนูญ2534เป็นสิทธิ์12ปี ตามรัฐธรรมนูญ2540

1 แผนแม่บทนโยบายปฏิรูปการศึกษายุคโลกาภิวัฒน์2538:เพื่อเตรียมพร้อมสำหรับพลเมืองไทยในศตวรรษที่ 21

2 แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติฉบับที่8 เพื่อสนับสนุนการปฏิรูปการศึกษาแบบบรูณาการด้วยความร่วมมือของประชาชน

3 รัฐธรรมนูญประชาธิปไตย2540 ซึ่งมีเจตนารมณ์ให้ออกกฎหมายลูกประกอบรัฐธรรมนูญตาม แผนแม่บทนโยบายปฏิรูปการศึกษา2538 แต่กฎหมายการศึกษา2542 กลับกลายเป็น การปฏิรูปซ้อนปฏิรูป เพราะการปล้นรางวัลUNESCOทางการศึกษาให้พวกพ้อง ซึ่งไม่เข้าใจการพัฒนาประเทศด้วยการศึกษา
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000113535_eng หน้า13

นำเข้าข้อมูลอันเป็นจริง เข้าสู่ ระบบคอมพิวเตอร์ โดย

ลูกสาว คุณพ่อสุขวิช รังสิตพล
พันโทหญิง ฐิฏา รังสิตพล มานิตกุล - ผู้พันปราง
โฆษกกระทรวงกลาโหมคนแรกของประเทศไทย
ผู้หญิงคนแรกในรอบ 77 ปี 
ผู้กล้าท้าชิงหัวหน้าพรรคประชาธิปัตย์
สมาชิกสภาผู้แทนราษฎรไทย ชุดที่ 21
สมาชิกสภาผู้แทนราษฎรพรรคประชาธิปัตย์ ตั้งแต่ปี 2545
แสดงความคิดเห็น
โปรดศึกษาและยอมรับนโยบายข้อมูลส่วนบุคคลก่อนเริ่มใช้งาน อ่านเพิ่มเติมได้ที่นี่