การศึกษาไทยเหลื่อมล้ำ ตกต่ำเพราะประชานิยมแย่งทรัพยากรไปจากเด็กๆและสถานศึกษาเล็กๆ:คุณพ่อสุขวิช รังสิตพล

กระทู้สนทนา
Over the last 21 months I have travelled hundreds of thousands of kilometers, visited hundreds of schools and talked to millions of students teachers and school administrators.

This has been the only way for me to build an accurate picture of what the priorities in any educational reform program should be since, like most public agencies, the Ministry of Education is not very good at monitoring or evaluating its own performance.

The most urgently identified need was money, Traditionally about 85 percent of the Ministry of Education ’s budget is spent on fixed costs, mostly salaries. Little has been left for capital investment In Facilities, equipment, and training, let alone to subsidize those students too poor to afford our supposedly free schooling and free meals.

คำแปล

ในช่วง 21 เดือนที่ผ่านมา ผมได้เดินทางนับแสนกิโลเมตร เยี่ยมชมโรงเรียนหลายร้อยแห่ง และพูดคุยกับครูและผู้บริหารโรงเรียนนักเรียนหลายล้านคน
นี่เป็นวิธีเดียวสำหรับผมในการที่จะจินตนาการให้ถูกต้องว่าลำดับความสำคัญของโครงการอภิวัฒน์การศึกษาควรเป็นอย่างไร เนื่องจากข้าราชการกระทรวงศึกษาธิการไม่เก่งในการติดตามหรือประเมินผลการปฏิบัติงานของตนเอง เช่นเดียวกับหน่วยงานสาธารณะส่วนใหญ่

ความต้องการที่ระบุอย่างเร่งด่วนที่สุดคือเงินงบประมาณ โดยปกติแล้วประมาณร้อยละ 85 ของงบประมาณของกระทรวงศึกษาธิการจะใช้ไปกับต้นทุนคงที่ ซึ่งส่วนใหญ่เป็นเงินเดือน เหลือเพียงเล็กน้อยสำหรับการลงทุนในด้านสิ่งอำนวยความสะดวก อุปกรณ์ และการฝึกอบรม ไม่ต้องพูดถึงการอุดหนุนนักเรียนเหล่านั้นที่ยากจนเกินกว่าจะจ่ายค่าเล่าเรียนและค่าอาหาร อาหารและค่าเล่าเรียนจึงต้องฟรี 

https://www.scribd.com/document/711034653/1995-Sukavich-Rangsitpol-s-Thailand-Education-Revolution
แก้ไขข้อความเมื่อ
แสดงความคิดเห็น
โปรดศึกษาและยอมรับนโยบายข้อมูลส่วนบุคคลก่อนเริ่มใช้งาน อ่านเพิ่มเติมได้ที่นี่