คำตอบที่ได้รับเลือกจากเจ้าของกระทู้
ความคิดเห็นที่ 12
ตัดมาบางส่วน จาก wikipedia ; The other function of anti-roll bars is to tune the handling balance of a car. Understeer or oversteer behavior can be tuned out by changing the proportion of the total roll stiffness that comes from the front and rear axles. Increasing the proportion of roll stiffness at the front increases the proportion of the total load transfer that the front axle reacts to—and decreases the proportion that the rear axle reacts to. In general, this makes the outer front wheel run at a comparatively higher slip angle, and the outer rear wheel to run at a comparatively lower slip angle, which is an understeer effect. Increasing the proportion of roll stiffness at the rear axle has the opposite effect and decreases understeer.
Excessive roll stiffness, typically achieved by configuring an anti-roll bar too aggressively, can make the inside wheels lift off the ground during hard cornering. This can be used to advantage: many front wheel drive production cars lift a rear wheel when cornering hard in order to overload the opposite wheel, limiting understeer.
ฉบับเต็ม https://en.m.wikipedia.org/wiki/Anti-roll_bar
Excessive roll stiffness, typically achieved by configuring an anti-roll bar too aggressively, can make the inside wheels lift off the ground during hard cornering. This can be used to advantage: many front wheel drive production cars lift a rear wheel when cornering hard in order to overload the opposite wheel, limiting understeer.
ฉบับเต็ม https://en.m.wikipedia.org/wiki/Anti-roll_bar
แสดงความคิดเห็น
ทำไมการติดเหล็กกันโคลงที่ล้อหลังถึงลดอาการดื้อโค้งครับ (Understeer) ?
กลับกันถ้ามาติดด้านล้อหน้าก็จะลดอาการท้ายปัด แต่ว่าเหตุของมันเกิดจากอะไรรึครับ?
สมมติฐานที่มี
- เหล็กกันโคลงหลังทำให้น้ำหนักรถไปลงที่ล้อหลังด้านนอกโค้งมาก ส่วนล้อหลังด้านในไม่มีน้ำหนักกด
ส่วนล้อคู่หน้ากระจายน้ำหนักได้ดีกว่า ทำให้ล้อหลังสไลด์ก่อนจึงไม่เกิดอาการดื้อโค้ง(เพราะท้ายมันปัดก่อน)?
-ล้อหลังด้านนอกรับแรงมากขึ้นทำให้มุมล้อ(Toe)เปลี่ยนรถเลยไม่ดื้อโค้ง?
-เหล็กกันโคลงหลังช่วยลดอาการเอียงของรถทั้งคันจึงเพิ่มการยึดเกาะของทุกล้อทำให้รถไม่ดื้อโค้ง?
(แต่ถ้าไปติดด้านหน้ามันจะดื้อกว่าเดิมนะ?)
-เหล็กกันโคลงหลังทำให้โช๊คหลังยุบน้อยกว่าโช๊คหน้า จุดศูนย์ถ่วงจึงย้ายไปทางหน้ารถ น้ำหนักลงล้อคู่หน้ามากขึ้น
จึงทำให้ไม่ดื้อโค้ง? (มันจะมีผลเยอะขนาดนั้นเลยหรือครับ?)