การจดโน้ตแแบบมหาวิทยาลัย Cornell .. The Cornell Note-taking System 2/9/2561 สรายุทธ กันหลง
https://ppantip.com/topic/38016776
เพื่อให้จดโน้ตการเรียนอย่างเป็นระบบและทบทวนได้ ให้แบ่งกระดาษเป็นสองแถว (column) ทางซ้ายสักหนึ่งในสามและทางขวาที่เหลือสองในสาม ทางขวาเรียก Cue-Column หรือคำถามคำเฉลย ทางขวาเรียก Note-Taking Column เป็นส่วนที่จดโน้ต มีวิธีการดังนี้
1 Record หรือ บันทึก จดแบบส่งทวีทคือประโยคสั้นๆด้วยคำสำคัญ (key words)
2 Questions หรือ คำถาม หลังจากเรียนจบ ให่รีบเขียนคำถามทางคอลัมน์ซ้ายมือ ทำให้ได้ความหมายชัดเจนขึ้น เห็นความเชื่อมโยง สร้างความต่อเนื่อง และให้จำง่าย การเขียนคำถามทำให้สามารถเตรียมตัวสอบภายหลัง
3 Recite หรือ พูดออกมา ปิดคอลัมน์ทางขวาด้วยแผ่นกระดาษ ดูคำถามคอลัมน์ซ้ายมือ แล้วพูดออกมาดังๆด้วยคำของตนเอง คำตอบ ข้อเท็จจริง หรือความคิดที่ได้จากคำถาม
4 Reflect หรือ สะท้อนความคิด ทบทวนเนื้อหาด้วยการตั้งคำถามตนเอง เช่น ข้อเท็จจริงนี้ให้ความสำคัญอย่างไร มีหลักการอะไร ประยุกต์ใช้ได้อย่างไร ข้อเท็จจริงใหม่สอดคล้องกับที่ฉันรู้มาแล้วอย่างไร แล้วต้องรู่อะไรต่อไป
5 Review หรือ ทบทวน ให้เวลาตนเองสักสิบนาทีต่อสัปดาห์ทบทวนโน้ตที่ได้เขียนไว้ ถ้าทำได้จะเรียนรู้ดีขึ้นและพร้อมที่จะสอบได้
http://lsc.cornell.edu/notes.html
The Cornell Note-taking System
Cornell Note-Taking1
1. Record: During the lecture, use the note-taking column to record the
lecture using telegraphic sentences.
2. Questions: As soon after class as possible, formulate questions based on
the notes in the right-hand column. Writing questions helps to clarify
meanings, reveal relationships, establish continuity, and strengthen
memory. Also, the writing of questions sets up a perfect stage for exam-studying
later.
3. Recite: Cover the note-taking column with a sheet of paper. Then, looking
at the questions or cue-words in the question and cue column only, say
aloud, in your own words, the answers to the questions, facts, or ideas
indicated by the cue-words.
4. Reflect: Reflect on the material by asking yourself questions, for example:
“What’s the significance of these facts? What principle are they based on?
How can I apply them? How do they fit in with what I already know?
What’s beyond them?
5. Review: Spend at least ten minutes every week reviewing all your previous
notes. If you do, you’ll retain a great deal for current use, as well as, for the
exam.
การจดโน้ตแแบบมหาวิทยาลัย Cornell .. The Cornell Note-taking System 2/9/2561 สรายุทธ กันหลง
การจดโน้ตแแบบมหาวิทยาลัย Cornell .. The Cornell Note-taking System 2/9/2561 สรายุทธ กันหลง
https://ppantip.com/topic/38016776
เพื่อให้จดโน้ตการเรียนอย่างเป็นระบบและทบทวนได้ ให้แบ่งกระดาษเป็นสองแถว (column) ทางซ้ายสักหนึ่งในสามและทางขวาที่เหลือสองในสาม ทางขวาเรียก Cue-Column หรือคำถามคำเฉลย ทางขวาเรียก Note-Taking Column เป็นส่วนที่จดโน้ต มีวิธีการดังนี้
1 Record หรือ บันทึก จดแบบส่งทวีทคือประโยคสั้นๆด้วยคำสำคัญ (key words)
2 Questions หรือ คำถาม หลังจากเรียนจบ ให่รีบเขียนคำถามทางคอลัมน์ซ้ายมือ ทำให้ได้ความหมายชัดเจนขึ้น เห็นความเชื่อมโยง สร้างความต่อเนื่อง และให้จำง่าย การเขียนคำถามทำให้สามารถเตรียมตัวสอบภายหลัง
3 Recite หรือ พูดออกมา ปิดคอลัมน์ทางขวาด้วยแผ่นกระดาษ ดูคำถามคอลัมน์ซ้ายมือ แล้วพูดออกมาดังๆด้วยคำของตนเอง คำตอบ ข้อเท็จจริง หรือความคิดที่ได้จากคำถาม
4 Reflect หรือ สะท้อนความคิด ทบทวนเนื้อหาด้วยการตั้งคำถามตนเอง เช่น ข้อเท็จจริงนี้ให้ความสำคัญอย่างไร มีหลักการอะไร ประยุกต์ใช้ได้อย่างไร ข้อเท็จจริงใหม่สอดคล้องกับที่ฉันรู้มาแล้วอย่างไร แล้วต้องรู่อะไรต่อไป
5 Review หรือ ทบทวน ให้เวลาตนเองสักสิบนาทีต่อสัปดาห์ทบทวนโน้ตที่ได้เขียนไว้ ถ้าทำได้จะเรียนรู้ดีขึ้นและพร้อมที่จะสอบได้
http://lsc.cornell.edu/notes.html
The Cornell Note-taking System
Cornell Note-Taking1
1. Record: During the lecture, use the note-taking column to record the
lecture using telegraphic sentences.
2. Questions: As soon after class as possible, formulate questions based on
the notes in the right-hand column. Writing questions helps to clarify
meanings, reveal relationships, establish continuity, and strengthen
memory. Also, the writing of questions sets up a perfect stage for exam-studying
later.
3. Recite: Cover the note-taking column with a sheet of paper. Then, looking
at the questions or cue-words in the question and cue column only, say
aloud, in your own words, the answers to the questions, facts, or ideas
indicated by the cue-words.
4. Reflect: Reflect on the material by asking yourself questions, for example:
“What’s the significance of these facts? What principle are they based on?
How can I apply them? How do they fit in with what I already know?
What’s beyond them?
5. Review: Spend at least ten minutes every week reviewing all your previous
notes. If you do, you’ll retain a great deal for current use, as well as, for the
exam.