ญี่ปุ่นเร่งพัฒนาเรือดำน้ำรุ่นใหม่ๆ ออกมาเรื่อยๆ มี.ค. ปล่อยลำนึง เดือนที่แล้วก็ปล่อยอีกลำนึง
สงสัยสงครามโลกครั้งถัดไปจะใช้เรือดำน้ำ ลุยกันแบบ WWII ที่ใช้เรือบรรทุกเครื่องบินลุยกัน
เรือดำน้ำพลังแบตลิเธียม ญี่ปุ่นนำเข้าประจำการลำแรก เร่งพัฒนาโดรนดำน้ำ
10 มี.ค. 2563-16:50 น.
เรือดำน้ำพลังแบตลิเธียม - วันที่ 10 มี.ค. เดลีเมล์รายงานว่า กองกำลังป้องกันตนเองของญี่ปุ่น (JSDF) นำเรือดำน้ำพลังงานไฟฟ้าจากแบตเตอรีลิเธียม-ไอออน เข้าประจำการเป็นลำแรกแล้ว
เรือดำน้ำพลังงานไฟฟ้าลำดังกล่าวมีรหัสเรียกขานว่า
โอริว เป็นผลงานจากบริษัท
มิตซูบิชิ เฮฟวี อินดัสตรี (MHI) สร้างขึ้นที่อู่ต่อเรือเมืองโกเบและเสร็จสิ้นเมื่อปี 2561 แต่เพิ่งเข้าประจำการ
รายงานระบุว่า เรือดำน้ำลำดังกล่าว ถือเป็นลำที่ 6 ในคลาสโซริวของ JSDF ที่ MHI สร้างขึ้น มีภารกิจหลักในการล่าและทำลายเรือดำน้ำของข้าศึก ใช้เครื่องยนตร์หลักเป็นเครื่องดีเซล แต่ทดแทนแบตตะกั่ว-กรด ด้วยแบตรุ่นใหม่ มีความเร็วสูงสุด 20 น็อต (37 กิโลเมตรต่อชั่วโมง) ขณะดำน้ำ
โอริว มีความยาว 84 เมตร น้ำหนักประมาณ 1.4 ตัน รองรับลูกเรือได้เต็มที่ 65 นาย มีอาวุธหลักเป็นตอร์ปิโดความยาว 0.5 เมตร จำนวน 30 ลูก ขณะที่แบตรุ่นใหม่นั้นเป็นแบต ลิเธียม นิกเกิล โคบอลต์ อลูมินัม ออกไซด์ (NCA)
นายมาซาโอะ โคบายาชิ อดีตผู้บัญชาการสูงสุดของ JSDF ระบุว่า แบตรุ่นใหม่ทำให้การบำรุงรักษาเรือดำน้ำคลาสโซริวทำได้ง่ายขึ้น และทำให้มีรัศมีทำการเพิ่มมากขึ้น แต่ก็ทำให้มีราคาแพงกว่าเดิม โดยเรือดำน้ำโอริวนั้นมีราคาถึง 608 ล้านดอลลาร์สหรัฐ หรือกว่า 1.9 หมื่นล้านบาท
ขณะที่เรือดำน้ำคลาสโซริว รุ่นก่อนนั้นมีราคาอยู่ที่ 488 ล้านดอลลาร์สหรัฐ หรือราว 1.5 หมื่นล้านบาท นอกจากนี้ JSDF อยู่ระหว่างการพัฒนาระบบปัญญาประดิษฐ์ หรือเอไอ ที่สามารถควบคุมเรือดำน้ำได้โดยไม่ต้องใช้มนุษย์ เพื่อนำไว้ใช้รับมือกับข้าศึกด้วย
โครงการพัฒนาเอไอดังกล่าวเป็นความร่วมมือกับสหรัฐอเมริกาภายใต้รหัสการพัฒนาว่า CLAWS นำมาใช้การเรือดำน้ำคลาสออร์กา เพื่อสร้างโดรนเรือดำน้ำ พร้อมเขี้ยวเล็บเป็นตอร์ปิโด 12 ลูก แต่รายละเอียดของโครงการอื่นยังถูกปิดเป็นความลับขั้นสุดยอด
Japan welcomes its first submarine powered by lithiumion batteries into service that provides longer endurance at speeds up to 20 knots while submerged
[Spoil] คลิกเพื่อดูข้อความที่ซ่อนไว้The Japan Maritime Self-Defense Force has introduced a new submarine to its fleet that runs on lithium-ion batteries.
The vessel, named Ouryu, launched in 2018 but was recently welcomed into service at the Mitsubishi Heavy Industries (MHI) shipyard in Kobe last week.
It is the first Japanese submarine to use the technology, which requires less maintenance and allows for longer endurance at high speeds of 20 knots while submerged compared to lead-acid batteries.
The Ouryu is the sixth Soryu-class boat to be built by MHI and is 276 feet long, 2,950 pound submarine that supports a crew of 65 people and carries up to 30 21-inch heavyweight torpedoes.
The Japan Maritime Self-Defense Force has introduced a new submarine to its fleet that runs on lithium-ion batteries. The vessel, named Ouryu, launched in 2018 but was recently welcomed into service at the Mitsubishi Heavy Industries (MHI) shipyard in Kobe last week
Although is similar in look to the Soryu class, but Ouryu and the upcoming Toryu submarine use lithium nickel cobalt aluminum oxide, or NCA, batteries.
In other news, the US Navy is developing a different submarine that is controlled by artificial intelligence that could kill without human control or input.
The project is being run by the Office of Naval Research and has been described as an 'autonomous undersea weapon system' according to a report by New Scientist.
Details of the killer submersible were made available as part of the 2020 budget documents, which also revealed it has been named CLAWS by the US Navy.
Very few details about the 'top secret' project have been revealed beyond the fact it will use sensors and algorithms to carry out complex missions on its own.
It's expected CLAWS will be installed on the new Orca class robot submarines that have 12 torpedo tubes and are being developed for the Navy by Boeing.
The navy has not revealed what CLAWS stands for or commented on the story, the only information is what has been released to congress in the budget documents.
They are set to be armed with 12 torpedo tubes and with CLAWS they could be used to sink targets on their own without input from a human, New Scientist reports.
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8093145/Japan-welcomes-lithium-ion-battery-powered-submarine-service.html
เดือนที่แล้วปล่อยเพิ่มอีกลำนึง ... ไทเกอิ คลาสเดียวกันโอริว มั๊ย แต่ระวาง 3000 ตัน มากกว่า โซริวอีก
Japan’s new 3,000-ton sub Taigei is lithium powered
The new submarine is slated to go into service in the Maritime Self-Defense Force's fleet in March 2022 By DAVE MAKICHUKOCTOBER 19, 2020
The Taigei and the other future submarines in its class are just one part of Japan’s broader efforts to bolster its defenses in response to growing regional security concerns. Credit: CGTN.com.
After a decade of heavy R&D, Japan has officially launched a new type of diesel-electric submarine, driven by an innovative propulsion system using lithium-ion batteries.
While the two most recent examples of Japan’s Soryu class are fitted with a similar powerplant, the Taigei, which means “Big Whale” in Japanese, is the first of a class to feature it from the outset, The War Zone reported.
Currently, only Japan is known to have operational submarines with lithium-ion batteries.
The Taigei was launched on October 14, 2020, at the Mitsubishi Heavy Industries (MHI) shipyard in the city of Kobe, in the western prefecture of Hyogo, The War Zone reported.
The ceremony was attended by Japan’s Minister of Defense Nobuo Kishi, Japan Maritime Self-Defense Force (JMSDF) chief Hiroshi Yamamura and about 150 guests.
The 3,000-ton submarine is slated to go into service as the 22nd vessel in the Maritime Self-Defense Force’s (MSDF) submarine fleet in March 2022, CGTN.com reported.
Tokyo has been planning to boost the number of its subs from 16 to 22 under plans laid out in its National Defense Program
Guidelines in 2010.
Japanese officials launch the Taigei submarine at Kobe shipyard. Defense Minister Nobuo Kishi, MSDF Chief of Staff Hiroshi Yamamura and around 150 others attended the ceremony. Credit: Twitter.
The vessel is 84 meters in length and 9.1 meters in width and comes with a price tag of around 76 billion yen (about US$722.23 million) to build, the MSDF said, adding that the incorporation of lithium-ion batteries allow the vessel to remain under water for longer than previous models, CGTN.com reported.
It will be able to house 70 crew members. The JMSDF also noted that the new sub will offer a “suitable environment for female submariners,” after the first woman entered the Japanese submariners’ academy earlier in 2020, The War Zone reported.
Charging is also said to be quicker and battery life longer compared to lead-acid batteries, which have to be repeatedly recharged by running the diesel engines.
The lithium-ion cells are also less bulky and have reduced maintenance requirements, The War Zone reported.
The drawback is cost — lithium-ion batteries are more costly than the lead-acid alternative.
In the past, the JMSDF provided a construction cost of US$488 million for a standard Soryu-class boat, as opposed to US$608 million for the first of the lithium-ion subvariants, The War Zone reported.
A key consideration was further reducing the submarine’s acoustic signature by eliminating the many moving parts typically found in AIP systems (Air Independent Propulsion technology), which are already generally very quiet, War Zone journalist Tyler Rogoway reported.
In principle, this would result in an exceptionally quiet boat, making it very hard for opponents to detect and track, but with the added advantage of being able to accelerate much more rapidly while submerged than existing AIP submarines.
According to the MSDF, Japan currently operates nine 2,750-ton Oyashio-class submarines and 11 2,950-ton Soryu-class warships, CGTN.com reported.
The MSDF is planning to introduce a 12th Soryu-class sub next year, it said.
JMSDF submarine Soryu is pulled away from a submarine tender off the island of Guam. The last two boats in its class are already equipped with lithium-ion batteries, which are more efficient but also more expensive. Credit: US Navy.
Japan is still bound by the constraints of its pacifist constitution, Article 9 of which states that the “Japanese people forever renounce war as a sovereign right of the nation and the threat or use of force as means of settling international disputes.”
“In order to accomplish the aim of the preceding paragraph, land, sea, and air forces, as well as other war potential, will never be maintained. The right of belligerency of the state will not be recognized,” the key pacifist article in the constitution reads.
Nevertheless, at the end of last month, Japan’s Defense Ministry requested a record 5.49 trillion yen (about US$52.17 billion) budget for the fiscal year starting in April 2021, with the request rising 3.3% from the initial budget for the current fiscal year through March 2021, CGTN.com reported.
With the ministry eyeing allocations for enhancing capabilities in outer space, cyberspace as well as financing for land-based infrastructure and hardware, Japan’s defense spending under new Prime Minister Yoshihide Suga is expected to rise for the ninth straight year.
https://asiatimes.com/2020/10/japans-new-3000-ton-sub-taigei-is-lithium-powered/
ฤ ว่า WWIII จะเป็นสงครามของ เรือดำน้ำ ?
สงสัยสงครามโลกครั้งถัดไปจะใช้เรือดำน้ำ ลุยกันแบบ WWII ที่ใช้เรือบรรทุกเครื่องบินลุยกัน
เรือดำน้ำพลังแบตลิเธียม ญี่ปุ่นนำเข้าประจำการลำแรก เร่งพัฒนาโดรนดำน้ำ
10 มี.ค. 2563-16:50 น.
เรือดำน้ำพลังแบตลิเธียม - วันที่ 10 มี.ค. เดลีเมล์รายงานว่า กองกำลังป้องกันตนเองของญี่ปุ่น (JSDF) นำเรือดำน้ำพลังงานไฟฟ้าจากแบตเตอรีลิเธียม-ไอออน เข้าประจำการเป็นลำแรกแล้ว
เรือดำน้ำพลังงานไฟฟ้าลำดังกล่าวมีรหัสเรียกขานว่า โอริว เป็นผลงานจากบริษัท มิตซูบิชิ เฮฟวี อินดัสตรี (MHI) สร้างขึ้นที่อู่ต่อเรือเมืองโกเบและเสร็จสิ้นเมื่อปี 2561 แต่เพิ่งเข้าประจำการ
รายงานระบุว่า เรือดำน้ำลำดังกล่าว ถือเป็นลำที่ 6 ในคลาสโซริวของ JSDF ที่ MHI สร้างขึ้น มีภารกิจหลักในการล่าและทำลายเรือดำน้ำของข้าศึก ใช้เครื่องยนตร์หลักเป็นเครื่องดีเซล แต่ทดแทนแบตตะกั่ว-กรด ด้วยแบตรุ่นใหม่ มีความเร็วสูงสุด 20 น็อต (37 กิโลเมตรต่อชั่วโมง) ขณะดำน้ำ
โอริว มีความยาว 84 เมตร น้ำหนักประมาณ 1.4 ตัน รองรับลูกเรือได้เต็มที่ 65 นาย มีอาวุธหลักเป็นตอร์ปิโดความยาว 0.5 เมตร จำนวน 30 ลูก ขณะที่แบตรุ่นใหม่นั้นเป็นแบต ลิเธียม นิกเกิล โคบอลต์ อลูมินัม ออกไซด์ (NCA)
นายมาซาโอะ โคบายาชิ อดีตผู้บัญชาการสูงสุดของ JSDF ระบุว่า แบตรุ่นใหม่ทำให้การบำรุงรักษาเรือดำน้ำคลาสโซริวทำได้ง่ายขึ้น และทำให้มีรัศมีทำการเพิ่มมากขึ้น แต่ก็ทำให้มีราคาแพงกว่าเดิม โดยเรือดำน้ำโอริวนั้นมีราคาถึง 608 ล้านดอลลาร์สหรัฐ หรือกว่า 1.9 หมื่นล้านบาท
ขณะที่เรือดำน้ำคลาสโซริว รุ่นก่อนนั้นมีราคาอยู่ที่ 488 ล้านดอลลาร์สหรัฐ หรือราว 1.5 หมื่นล้านบาท นอกจากนี้ JSDF อยู่ระหว่างการพัฒนาระบบปัญญาประดิษฐ์ หรือเอไอ ที่สามารถควบคุมเรือดำน้ำได้โดยไม่ต้องใช้มนุษย์ เพื่อนำไว้ใช้รับมือกับข้าศึกด้วย
โครงการพัฒนาเอไอดังกล่าวเป็นความร่วมมือกับสหรัฐอเมริกาภายใต้รหัสการพัฒนาว่า CLAWS นำมาใช้การเรือดำน้ำคลาสออร์กา เพื่อสร้างโดรนเรือดำน้ำ พร้อมเขี้ยวเล็บเป็นตอร์ปิโด 12 ลูก แต่รายละเอียดของโครงการอื่นยังถูกปิดเป็นความลับขั้นสุดยอด
Japan welcomes its first submarine powered by lithiumion batteries into service that provides longer endurance at speeds up to 20 knots while submerged
[Spoil] คลิกเพื่อดูข้อความที่ซ่อนไว้
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8093145/Japan-welcomes-lithium-ion-battery-powered-submarine-service.html
เดือนที่แล้วปล่อยเพิ่มอีกลำนึง ... ไทเกอิ คลาสเดียวกันโอริว มั๊ย แต่ระวาง 3000 ตัน มากกว่า โซริวอีก
Japan’s new 3,000-ton sub Taigei is lithium powered
The new submarine is slated to go into service in the Maritime Self-Defense Force's fleet in March 2022 By DAVE MAKICHUKOCTOBER 19, 2020
The Taigei and the other future submarines in its class are just one part of Japan’s broader efforts to bolster its defenses in response to growing regional security concerns. Credit: CGTN.com.
After a decade of heavy R&D, Japan has officially launched a new type of diesel-electric submarine, driven by an innovative propulsion system using lithium-ion batteries.
While the two most recent examples of Japan’s Soryu class are fitted with a similar powerplant, the Taigei, which means “Big Whale” in Japanese, is the first of a class to feature it from the outset, The War Zone reported.
Currently, only Japan is known to have operational submarines with lithium-ion batteries.
The Taigei was launched on October 14, 2020, at the Mitsubishi Heavy Industries (MHI) shipyard in the city of Kobe, in the western prefecture of Hyogo, The War Zone reported.
The ceremony was attended by Japan’s Minister of Defense Nobuo Kishi, Japan Maritime Self-Defense Force (JMSDF) chief Hiroshi Yamamura and about 150 guests.
The 3,000-ton submarine is slated to go into service as the 22nd vessel in the Maritime Self-Defense Force’s (MSDF) submarine fleet in March 2022, CGTN.com reported.
Tokyo has been planning to boost the number of its subs from 16 to 22 under plans laid out in its National Defense Program
Guidelines in 2010.
Japanese officials launch the Taigei submarine at Kobe shipyard. Defense Minister Nobuo Kishi, MSDF Chief of Staff Hiroshi Yamamura and around 150 others attended the ceremony. Credit: Twitter.
The vessel is 84 meters in length and 9.1 meters in width and comes with a price tag of around 76 billion yen (about US$722.23 million) to build, the MSDF said, adding that the incorporation of lithium-ion batteries allow the vessel to remain under water for longer than previous models, CGTN.com reported.
It will be able to house 70 crew members. The JMSDF also noted that the new sub will offer a “suitable environment for female submariners,” after the first woman entered the Japanese submariners’ academy earlier in 2020, The War Zone reported.
Charging is also said to be quicker and battery life longer compared to lead-acid batteries, which have to be repeatedly recharged by running the diesel engines.
The lithium-ion cells are also less bulky and have reduced maintenance requirements, The War Zone reported.
The drawback is cost — lithium-ion batteries are more costly than the lead-acid alternative.
In the past, the JMSDF provided a construction cost of US$488 million for a standard Soryu-class boat, as opposed to US$608 million for the first of the lithium-ion subvariants, The War Zone reported.
A key consideration was further reducing the submarine’s acoustic signature by eliminating the many moving parts typically found in AIP systems (Air Independent Propulsion technology), which are already generally very quiet, War Zone journalist Tyler Rogoway reported.
In principle, this would result in an exceptionally quiet boat, making it very hard for opponents to detect and track, but with the added advantage of being able to accelerate much more rapidly while submerged than existing AIP submarines.
According to the MSDF, Japan currently operates nine 2,750-ton Oyashio-class submarines and 11 2,950-ton Soryu-class warships, CGTN.com reported.
The MSDF is planning to introduce a 12th Soryu-class sub next year, it said.
JMSDF submarine Soryu is pulled away from a submarine tender off the island of Guam. The last two boats in its class are already equipped with lithium-ion batteries, which are more efficient but also more expensive. Credit: US Navy.
Japan is still bound by the constraints of its pacifist constitution, Article 9 of which states that the “Japanese people forever renounce war as a sovereign right of the nation and the threat or use of force as means of settling international disputes.”
“In order to accomplish the aim of the preceding paragraph, land, sea, and air forces, as well as other war potential, will never be maintained. The right of belligerency of the state will not be recognized,” the key pacifist article in the constitution reads.
Nevertheless, at the end of last month, Japan’s Defense Ministry requested a record 5.49 trillion yen (about US$52.17 billion) budget for the fiscal year starting in April 2021, with the request rising 3.3% from the initial budget for the current fiscal year through March 2021, CGTN.com reported.
With the ministry eyeing allocations for enhancing capabilities in outer space, cyberspace as well as financing for land-based infrastructure and hardware, Japan’s defense spending under new Prime Minister Yoshihide Suga is expected to rise for the ninth straight year.
https://asiatimes.com/2020/10/japans-new-3000-ton-sub-taigei-is-lithium-powered/