Humans suffer because they don’t train themselves. / Ajahn Jayasaro ความทุกข์ของมนุษย์เกิดขึ้น เพราะมนุษย์ไม่รู้จักฝึกต

คลิกเพื่อดูคลิปวิดีโอ
Rf :  ถอดความบางส่วนจาก   Perspective : คุยธรรมะ กับ พระฝรั่ง 'พระอาจารย์ชยสาโร" [19 พ.ย. 60]

Human suffering, according to Buddhism, arises because humans do not train themselves to fight against their defilement.
All troubles and suffering whether it’s at a personal level or within the family, Society is all a result of defilement.
If you don’t deal with your defilement, The world will continue to be as bad as it is.
From the beginning of the teachings that states that humans suffer because they don’t train themselves. And by practicing according to the Noble Eightfold Path it will lead towards true happiness and benefits. Defilement arises, and it can be extinguished by following a practice  
    Therefore, a good life that will bring benefit and happiness to yourself and one where you are able to create the greater good, can be achieved by following the Buddhist Dhamma.

In Buddhism, there are practice guidelines.  
There is a system of education and life development, an overall system that addresses behavior and emotion, wisdom, thinking and solve the problem at the root cause. Which is very  intricate and actually effective.

The path toward nirvana all about the extinguishing of defilement.
The lower your defilement the further you are on the path.
That means You don’t need to be a Buddhist monk .
If you have a high level of defilement, you just have to train yourself physically and verbally.
And to also train you mind in order to reduce that defilement and increase your morality.
It doesn’t have anything to do with whether or not you’re wearing an orange robe.
It’s more to do with your effort.


What is the true happiness for human ?
Try and scrutinize the things that make you happy now
And see if they make you truly happy.
If they do not, why not?  
If you keep letting go of the things that do not make you truly happy,
In the end, you will find the things that do.
There isn’t necessarily anything wrong with happiness that isn’t true.
For example, happiness that results from doing an honest job
From looking after your children and your family. From playing music
Or music. But even then, it is harmful in the long run as it is conditional by nature.
If you can’t play music, you become unhappy.
If you can’t  do the job that you like, you’re un happy.
True happiness has to be obtainable at all times
True happiness has to be obtainable at all times.
And whether you have that object with you or not.
It must be something that comes from within
And is unconditional.

Nirvana is....
In a worldly sense, you are rid of greed, hatred and delusion.
Speaking in a positive sense, it is the perfection of wisdom, compassion, purity and inner freedom.

The weakness of Buddhism in Thailand  
Perhaps because I was still quite young, my understanding of Thailand as a Buddhist country was such that the influence of Buddhism would play a prevalent role in the Thai society. I have to admit that I was rather disappointed
Generally, there is very little influence of Buddhism in society.You can hardly see any trace of Buddhist wisdom being applied. It’s such a shame.
Thailand should have been in an advantageous position over other countries seeing that Buddhism is a religion that focuses on wisdom rather than belief.
The deep sense of wisdom should have been the foundation of the national development in such a way that could help us avoid development issues undergone by other countries that do not have advantage of the Buddhist wisdom.

ความทุกข์ของมนุษย์เกิดขึ้น เพราะมนุษย์ไม่รู้จักฝึกตนเอง
ความทุกข์ของมนุษ์ ตามหลักศาสนาพทุธ เกิดขึ้นเพราะมนุษย์ไม่รู้จักฝึกฝนตนเองให้ต่อสู้กับกิเลส การเบียดเบียนก็ดี  ความทุกข์ไม่ว่า ความทุกข์ระดับบุคคล ปัญหาในครอบครัว ในสังคม เกิดเพราะกิเลสและถ้าหากว่า เราไม่จัดการกับกิเลส โลกนี้จะต้องแย่อยู่ร่ำไป
ตั้งแต่ต้นคำสอนว่า ความทุกข์ของมนุษย์ เกิดขึ้น เพราะมนุษย์ไม่รู้จักฝึกตนเอง  และการฝึกตนเองตามหลักอริยมรรคมีองค์แปด เป็นสิ่งที่นำไปสู่ความสุขที่แท้จริง ไปสู่ประโยชน์ กิเลสมีที่ดับได้ โดยการฝึกตน
ดังนั้นชีวิตที่ดีงาม ชีวิตที่จะเป็นประโยชน์ และก็จะนำไปสู่ความสุขส่วนตัว แล้วจึงจะทำให้เราสามารถ สร้างความสุขและโยชน์แก่คนอื่น แต่ก็อยู่ที่การปฏิบัติธรรมตามหลักพุทธศาสนา
ในพุทธศาสนามีแนวทางปฏิบัติ มีระบบการศึกษา ระบบการพัฒนาชีวิต ที่เป็นระบบองค์รวม ทั้งเรื่องพฤติกรรม ทั้งเรื่องอารมณ์ ทั้งเรื่องปัญญา พัฒนาความคิด การแก้ปัญหาจากต้นเหตุ  ซึ่งมันละเอียดอ่อนมาก และก็ได้ผลจริง

เส้นทางไปสู่มรรคผลนิพพาน ทำด้วยการลดกิเลส ลดกิเลสเท่าไหร่ มันก็ก้าวไปเท่านั้น
แปลว่าไม่จำเป็นต้องเป็นพระ
ไม่ ถ้าคุณเป็นคนมีกิเลสมาก แล้วก็ฝึกกาย ฝึกวาจา ใจ ให้กิเลสลดน้อยลง คุณธรรมเพิ่มมากขึ้น ไม่ได้อยู่ที่ผ้าเหลือ อยู่ที่ความเพียร

ความสุขที่แท้จริงของมนุษย์เราคืออะไร ครับ
ขอให้วิเคราะห์ความสุขที่รู้จักทุกวันนี้ เราถามว่าแท้จริงหรือเปล่า
ถ้าไม่แท้จริง ทำไมมันไม่แท้จริง
ถ้าหากว่าเราปล่อยวางความสุขที่ไม่แท้จริงไปเรื่อย ๆ สุดท้าย ก็จะหาความสุขที่แท้จริง
คือความสุขที่ไม่แท้จริง ไม่ใช่ว่าจะไม่ดีเสมอไป
อย่างเช่นความสุขจากการทำงานซื่อสัตย์สุจริต การเลี้ยงลูก เลี้ยงครอบครัว
อย่างเล่นดนตรี  เล่นดนตรี แต่ว่า
มันยังเป็นสิ่งมีโทษ คือ ยังมีเงื่อนไข
ถ้าไม่ได้เล่น ก็จะไม่มีความสุข
ถ้าไม่ไดทำงานที่เรารัก ก็จะไม่มีความสุข
โดยความสุขที่แท้จริงต้องสามารถได้ทุกเวลา นาที
ไม่ว่าอยู่คนเดียวหรืออยู่กับคนอื่น
มีของหรือไม่มีของอยู่ ต้องเป็นของที่เกิดจากภายในอย่างไม่เงื่อนไข
นิพพานคือ

เราพูดในทางโลกคือ ไม่มีโลภ มีโกรธ มีหลง
พูดในสำนวนที่เป็นบวก คือ ถึงพร้อมด้วยปัญญา ด้วยความเมตตา กรุณา ด้วยความบริสุทธิ์ ด้วยความเป็นอิสระในภายใน

ความอ่อนแอของพุทธศาสนาในประเทศไทย
อาตมาเข้าใจว่าตั้งแต่ต้น อาจจะเพราะยังเด็กอยู่ เมืองไทยเมืองพุทธ ก็คงมีอิทธิพลของพุทธศาสนาในสังคมไทย แล้วคงมีมาก ยอมรับว่า ผิดหวัง
อิทธิพลของพุทธศาสนาในสังคมทั่วไปน้อย แทบจะมองไม่เห็นอิทธิพลของปัญญาในทางพุทธศาสนา เสียดาย ที่ว่าเมืองไทยน่าจะได้เปรียบประเทศอื่น ในเมื่อเป็นศาสนาที่เน้นปัญญา ไม่ได้เน้นความเชื่อเรามีภูมปัญญาที่ลึกซึ้ง ที่น่าจะเป็นฐานของการพัฒนาประเทศชาติในทางที่ดี แล้วจะได้เลี่ยงปัญหาที่เกิดขึ้นในกระบวนการพัฒนาของประเทศประเทศอื่น ที่ไม่มีปัญญาทางพุทธศาสนา
แสดงความคิดเห็น
โปรดศึกษาและยอมรับนโยบายข้อมูลส่วนบุคคลก่อนเริ่มใช้งาน อ่านเพิ่มเติมได้ที่นี่