ไม่เอารถไฟจีน แต่ดั้นอิจฉาระบบรถไฟฟ้ามาเลเซีย ย้อนแย้งมั้ย !!

กระทู้คำถาม
โรงงานรถไฟมาเลเซีย...กลไกสร้างบุคลากรระบบราง...
ส่วนนึงของข่าว
ในเมืองอิโปห์  ยังมีรถไฟทางคู่ แบบใช้ไฟฟ้าขนาดความยาว 332 กม. สายแยกระหว่าง กัวลาลัมเปอร์-ท่าเรือพอร์ตกลัง และสายแยกระหว่าง กัวลาลัมเปอร์-เซนตูล  สำหรับทางคู่รถไฟฟ้าสายแยกระหว่าง กัวลาคูรูบารู-เซเรมบัง และ พอร์ตกลัง-กัวลาลัมเปอร์ เป็นรถไฟฟ้าชานเมือง   ใช้เวลาเดินทางกว่า4 ชม.จากสถานีรถไฟปาดังเบซ่าร์ถึงสถานีอิโปห์  สภาพเมืองเงียบสงบ อยู่ห่างจากกัวลาลัมเปอร์ทางทิศเหนือราว 200 กม. เป็นเมืองใหญ่อันดับ4ของมาเลเซีย    
ความที่เป็นเมืองอุตสาหกรรมประชาชนส่วนใหญ่มีอาชีพ วิศวกร  พนักงานโรงงาน    เมืองอิโปห์เป็นที่ตั้งโรงงานผลิตรถไฟฟ้ายักษ์ใหญ่ของประเทศจีนอย่าง CRRC  การตั้งโรงงานผลิตรถไฟฟ้าต่างประเทศในมาเลเซีย ถือเป็นแนวคิดที่มองการณ์ไกล  นอกจากประหยัดต้นทุนในการสั่งซื้อสินค้า ยังสามารถผลิตแรงงานที่ได้รับการถ่ายทอดความรู้ด้านการผลิตชิ้นส่วนต่างๆจากบริษัทชั้นนำของโลกอีกด้วย  ทั้งนี้ยังมีโรงเรียนพัฒนาบุคลากรผู้เชี่ยวชาญทางรางอย่างไมร่า อะคาเดมี ( MYRA AcademyX เพื่อพัฒนาศักยภาพบุคลากรทางจากชนชั้นแรงงานให้กลายมาเป็นผู้เชี่ยวชาญ สามารถผลิตชิ้นส่วนจำหน่ายเองได้ในอนาคต    ... อ่านต่อที่ : http://www.dailynews.co.th/economic/515977

ย้อนเวลาหาอดีต

Chinese train-maker secures Malaysia light-rail order


Summary:China’s CSR Zhuzhou Electric Locomotive Co has seen off international competition to win a $174 million train contract in Malaysia.

China’s CSR Zhuzhou Electric Locomotive Co has seen off international competition to win a $174 million train contract in Malaysia.
Prasana Negara Berhad, the Malaysian government-backed transport company, has ordered 20 sets of six-car light rail vehicles for the extension of the Ampang LRT (light rapid transit) line and the new Putra Heights suburb line serving Kuala Lumpur.
The trains will be delivered in 2015 and 2016.
CSR Zhuzhou beat favourite Bombardier Transportation-Scomi Rail Berhad and four other companies from Korea, China, Spain and Romania for the deal.
Trains currently used on the LRT lines in Kuala Lumpur were supplied by Bombardier.
The Ampang Line contract is CSR Zhuzhou's second in Malaysia.
The company is currently supplying 38 sets of six-car electric multiple units for the government railway company Keretapi Tanah Melayu (KTM) under a $600 million contract placed by the Ministry of Transport in 2010.
These trains are replacing existing vehicles and increasing capacity on KTM’s commuter services in the Klang Valley covering the major cities of Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Klang, Shah Alam and Rawang.
They can travel at 140km/h and carry up to 1,200 people.
A technical expert at CSR Zhuzhou said the Ampang Line trains will have a maximum design load of 1,308 passengers, a speed of 80km/h and a minimum turning radius of 40m, and will be fitted with a specially designed hydraulic braking system.
To cope with the steep slopes and tight curves on the route, they will incorporate technology that has already been applied and verified on light rail vehicles in Izmir, Turkey.
Taking account of Malaysia’s tropical marine climate, anti-corrosion and dehumidification treatment will be applied to all components and equipment, the spokesman said.
Under the terms of the contract, some of the trains will be assembled locally at a new manufacturing plant in the northern state of Perak.
CSR Zhuzhou official Chen Jie said the company plans to use Malaysia as a hub to expand its business in the ASEAN region, which comprises the ten nations of Thailand, Myanmar, Vietnam, Singapore, Laos, Cambodia, Indonesia, Malaysia, Brunei and the Philippines.
ที่มา : http://rail.ally.net.cn/html/2012/en_xw_0504/107.html

CSR starts building manufacturing center in Malaysia
Updated: 2013-04-10 13:39

CSR starts building manufacturing center in Malaysia
A booth of China South Locomotive and Rolling Stock Corporation Ltd is seen at an exhibition in Beijing. [File photo by Wu Changqing / Asianewsphoto]
BATU GAJAH, Malaysia - China's leading railway car manufacturer, China South Locomotive and Rolling Stock Corporation Ltd, or CSR, started the building of its $131 million ASEAN manufacturing and maintenance center in Malaysia on Tuesday.
Malaysian Prime Minister Najib Razak, officiating the ground breaking ceremony in Batu Gajah of Perak State, said the project is a result of the good bilateral relations between Malaysia and China.
"The first phase of the project, valued at 400 million ringgit ($131 million), would create 800 jobs," he told local residents and railway employees. The ASEAN rail center would cover all-in-one scope of work of production, assembly, testing, overhaul and refurbishment.
The first phase of the project is expected to be completed by mid-2014, with the annual capacity of the production of 100 carriages and the overhaul of around 150.
Zhou Qinghe, general manager of CSR Zhuzhou Electric Locomotive Co Ltd, or CSR ZELC, a CSR subsidiary and an active player in Malaysia's mass transit projects, said the company is eyeing Malaysia as the base to promote its products in other Southeast Asian countries.
CSR ZELC has won the bid for 20 sets of light rail vehicles for Malaysia's AMPANG Line Extension Project, and the cars will be among the first to be manufactured by the new plant.
"We managed to become accredited in the country after several years of good cooperation with Malaysia," Zhou told Xinhua.
The agreement signed between the Malaysian government and the company last year also involves technical cooperation in railway engineering and technology, as well as human resources training.
CSR, based in Beijing and listed on Hong Kong and Shanghai stock markets, has been developed into one of the major players in the global railway transport industry and is one of the biggest by global sales revenue.
ที่มมา : http://europe.chinadaily.com.cn/business/2013-04/10/content_16389889.htm

เอาไปสามข่าว วิเคราะห์ขำๆ
แสดงความคิดเห็น
อ่านกระทู้อื่นที่พูดคุยเกี่ยวกับ  เทคโนโลยี รถไฟ
โปรดศึกษาและยอมรับนโยบายข้อมูลส่วนบุคคลก่อนเริ่มใช้งาน อ่านเพิ่มเติมได้ที่นี่