มีใครสงสัยไหม รถไฟชิงกันเซ็น รถไฟความเร็วสูง ไม่ว่าของยี่ปุ่น หรือ เยอรมัน ที่วิ่งที่ 300 กิโลเมตรต่อชม ถึงไม่นิยม ทั้งๆที่ ทั้งสองประเทศ โปรโมท
มานานแล้วแต่ไม่มี ประเทศไหนนิยม จนกระทั่งมาไม่กี่ปีนี้ ที่รถไฟความเร็วสูง เป็นที่นิยม หลังจากจีน โปรโมท แค่ไม่กี่ปีอีก
เหตุผลง่ายๆคือ สม้ยยี่ปุ่น หรือ เยอรมัน รถไฟความเร็วสูงแพงเกินกว่าความจำเป็นแพงเกินไป
แพงกว่าจีน ครึ่งต่อครึ่ง
IPen said: ↑
Why didn't the Japanese company do these over the past half century?
It looks like they suddenly turn up out of nowhere to compete with China in the international market just in recent years. Moreover,some of our original technologies were bought from them.
The main reason is cost. China is able to build HSR at a cost of $17 million to $21 million per kilometer. In Europe, the range of costs is from about $25 million to $39 million, and the estimated cost in Japan is higher due to the hilly terrain and being earthquake prone.
Japan couldn't make much headway with Shinkansen in the international market because no other country can afford it at the cost required by the Japanese to build.
China is able to build HSR at a more reasonable cost now, it seems many countries are seriously looking into it.
China has published HSR design specification standards covering fundamental, technical and safety requirements in nearly 20 areas. (The potential customer knows what it is getting which helps in the sale.)
China is able to reduce the cost due to these factors:
- China digested foreign technology and then developed its indigenous technology bypassing foreign licensing cost.
- the Chinese HSR network size enable it to take advantage of economies of scale
- high degree of standardization in the build of pylons and viaducts.
- China is just good at project managing massive infrastructure projects.
.
เหตุผลที่ทำไม รถไฟชิงกันเซ็นที่ยี่ปุ่นใช้มาร่วม 30 ปีเมื่อก่อนทำไมไม่นิยมไปทั่วโลกเพราะว่ามันแพงเกินไป
มานานแล้วแต่ไม่มี ประเทศไหนนิยม จนกระทั่งมาไม่กี่ปีนี้ ที่รถไฟความเร็วสูง เป็นที่นิยม หลังจากจีน โปรโมท แค่ไม่กี่ปีอีก
เหตุผลง่ายๆคือ สม้ยยี่ปุ่น หรือ เยอรมัน รถไฟความเร็วสูงแพงเกินกว่าความจำเป็นแพงเกินไป
แพงกว่าจีน ครึ่งต่อครึ่ง
IPen said: ↑
Why didn't the Japanese company do these over the past half century?
It looks like they suddenly turn up out of nowhere to compete with China in the international market just in recent years. Moreover,some of our original technologies were bought from them.
The main reason is cost. China is able to build HSR at a cost of $17 million to $21 million per kilometer. In Europe, the range of costs is from about $25 million to $39 million, and the estimated cost in Japan is higher due to the hilly terrain and being earthquake prone.
Japan couldn't make much headway with Shinkansen in the international market because no other country can afford it at the cost required by the Japanese to build.
China is able to build HSR at a more reasonable cost now, it seems many countries are seriously looking into it.
China has published HSR design specification standards covering fundamental, technical and safety requirements in nearly 20 areas. (The potential customer knows what it is getting which helps in the sale.)
China is able to reduce the cost due to these factors:
- China digested foreign technology and then developed its indigenous technology bypassing foreign licensing cost.
- the Chinese HSR network size enable it to take advantage of economies of scale
- high degree of standardization in the build of pylons and viaducts.
- China is just good at project managing massive infrastructure projects.
.