ทำไมไม่ทำในเมือง ในวัด ในป่า หรือที่อื่นๆทำไมต้องเป็นถ้ำนี้ การอยู่เป็นระยะเวลานาน การประกอบอาหาร แสงไฟ ความสะดวกสบาย การประชุมกัน ในถ้าสะดวกกว่าในเมืองหรือ แล้วถ้ำเล็กนิดเดียวจะสามารถจุคนได้มากขนาดนั้นเชียวหรือ ?
สัตตบรรณ ถ้ำสัตตบรรณคูหาอยู่ที่ภูเขาเวภารบรรพต ณ ที่นี้ พระพุทธเจ้าเคยทรงทำนิมิตต์โอภาสแก่พระอานนท์ ถ้ำสัตตบรรณคูหา อยู่เหนือถ้ำปิปผลิคูหาที่พักอาศัยของพระมหากัสสปะขึ้นไป ๑๒๐ เมตร เมื่อหลังพุทธปรินิพพาน ๓ เดือน การประชุมสังคายนาพระธรรมวินัยครั้งแรกขึ้นที่ถ้ำสัตตบรรณคูหา โดยพระอรหันต์ ๕๐๐ รูป มีพระมหากัสสปะเป็นประธานและเป็นผู้ถาม พระอุบาลี เป็นผู้วิสัชนาพระวินัย พระอานนท์ เป็นผู้วิสัชนาพระธรรม โดยพระเจ้าอชาตศัตรูเป็นศาสนูปถัมภก สิ้นเวลา ๗ เดือน จึงเสร็จ
ข้อมุลจาก ตปท
The Sattapanni Cave is a collection of three shallow fissures in a cliff near the top of one of Rajagaha's high hills. The cave got its name from a Seven Leaf Tree (Alstonia scholaris) that used to grow near its entrance.
This rocky and isolated place with its breathtaking view of the landscape below was the site for one of the pivotal events in Buddhist history. The Buddha stayed in the cave from time to time and it was sometimes used as a residence for newly arrived monks when no other dwelling could be found for them (Vinaya, I:159).
But the significance of the Sattapanni Cave lies in the fact that it was here that the First Buddhist council was convened in 483 BCE. Three months after the Buddha's final Nibbana, five hundred Arahants met here to recite the Dhamma and the Vinaya so that it could be passed on to future generations. It was Maha Kassapa who suggested that the council be held in the cave named Sattapanni on the northern slope of Mount Vaibhara, on a rocky-surfaced spot of ground shaded by diverse trees. (Mahavastu, I: 7ff.).
Rajagaha was probably selected as the site of the council as only a city of that size could provide enough alms-food for such a large number of monks. The Mahavamsa says that King Ajatasattu, in preparation for the council, had a splendid hall built by the side of the Vebhara Rock by the entrance of the Sattapanni Cave and it was like the assembly hall of the devas. When it was adorned in every way he caused precious carpets to be spread according to the number of monks. Maha Kassapa questioned Upali on the rules of monastic discipline and Ananda on the discourses, and when this was finished the whole assembly chanted the Dhamma and the discipline together. (Vinaya, V: 286).
ภาพถ้ำเล็กแค่นี้จะจุคนได้ถึงห้าร้อยและประดับประดาอลังการตามพระไตรปิฏกเขียนไว้ได้จริงๆหรือ ?
ข้อความที่บรรยายลักษณะถ้ำในพระไตร
ทำไมถึงไปทำปฐมสังคายนาครั้งแรกในถ้ำ Sattapanni แล้วถ้ำเล็กนิดเดียวจะสามารถรองรับคนได้พอหรือ?
สัตตบรรณ ถ้ำสัตตบรรณคูหาอยู่ที่ภูเขาเวภารบรรพต ณ ที่นี้ พระพุทธเจ้าเคยทรงทำนิมิตต์โอภาสแก่พระอานนท์ ถ้ำสัตตบรรณคูหา อยู่เหนือถ้ำปิปผลิคูหาที่พักอาศัยของพระมหากัสสปะขึ้นไป ๑๒๐ เมตร เมื่อหลังพุทธปรินิพพาน ๓ เดือน การประชุมสังคายนาพระธรรมวินัยครั้งแรกขึ้นที่ถ้ำสัตตบรรณคูหา โดยพระอรหันต์ ๕๐๐ รูป มีพระมหากัสสปะเป็นประธานและเป็นผู้ถาม พระอุบาลี เป็นผู้วิสัชนาพระวินัย พระอานนท์ เป็นผู้วิสัชนาพระธรรม โดยพระเจ้าอชาตศัตรูเป็นศาสนูปถัมภก สิ้นเวลา ๗ เดือน จึงเสร็จ
ข้อมุลจาก ตปท
The Sattapanni Cave is a collection of three shallow fissures in a cliff near the top of one of Rajagaha's high hills. The cave got its name from a Seven Leaf Tree (Alstonia scholaris) that used to grow near its entrance.
This rocky and isolated place with its breathtaking view of the landscape below was the site for one of the pivotal events in Buddhist history. The Buddha stayed in the cave from time to time and it was sometimes used as a residence for newly arrived monks when no other dwelling could be found for them (Vinaya, I:159).
But the significance of the Sattapanni Cave lies in the fact that it was here that the First Buddhist council was convened in 483 BCE. Three months after the Buddha's final Nibbana, five hundred Arahants met here to recite the Dhamma and the Vinaya so that it could be passed on to future generations. It was Maha Kassapa who suggested that the council be held in the cave named Sattapanni on the northern slope of Mount Vaibhara, on a rocky-surfaced spot of ground shaded by diverse trees. (Mahavastu, I: 7ff.).
Rajagaha was probably selected as the site of the council as only a city of that size could provide enough alms-food for such a large number of monks. The Mahavamsa says that King Ajatasattu, in preparation for the council, had a splendid hall built by the side of the Vebhara Rock by the entrance of the Sattapanni Cave and it was like the assembly hall of the devas. When it was adorned in every way he caused precious carpets to be spread according to the number of monks. Maha Kassapa questioned Upali on the rules of monastic discipline and Ananda on the discourses, and when this was finished the whole assembly chanted the Dhamma and the discipline together. (Vinaya, V: 286).
ภาพถ้ำเล็กแค่นี้จะจุคนได้ถึงห้าร้อยและประดับประดาอลังการตามพระไตรปิฏกเขียนไว้ได้จริงๆหรือ ?
ข้อความที่บรรยายลักษณะถ้ำในพระไตร