สืบเนื่องจากญี่ปุ่นไปได้ด้วยไม่ต้องขอวีซ่า ดังนั้นผมเลยเอาประสบการณ์การจองที่นั่ง JR East Shinkansen มาลงไว้เตือนพลาดครับ
การจองที่นั่งก็ทำตามขั้นตอนตามเว็บนี้เลยครับ
http://jreast-shinkansen-reservation.eki-net.com/pc/english/common/menu/menu.aspx
สำคัญที่สุดคือต้องใส่หมายเลขบัตรเครดิตไปด้วยนะครับ
ประสบการณ์ที่ผมนำมาลงก็คือผมจองเสร็จ ได้หมายเลขยืนยัน แล้วก็ปริ้นไปออกตั๋วที่สถานีโตเกียวในวันแรกที่ไปถึงครับ
พอไปถึงสถานีก็ยื่นเอกสารที่ปริ้นออกมาพร้อมหมายเลขยืนยันให้เจ้าหน้าที่ทันที
จากนั้นเจ้าหน้าที่ก็ปริ้นตั๋ว เป็นอันเสร็จสิ้น (ผมเอ๊ะใจตอนนี้ละว่าทำไมเค้าไม่ขอดูบัตรเครดิตหว่า!!! ทั้งๆที่ในใบที่ปริ้นไปก็เขียนบอกว่าต้องยื่นด้วย) ตอนนั้นผมก็ไม่คิดไรว่าเท่าไร เพราะสายการบินปกติก็จองๆเค้าก็ดูมั่งไม่ดูบ้าง สุ่มๆเอา ล่าสุดผมจองให้เพื่อนของ PG ต้องเดินไปส่งเพื่อนถึง counter check-in แต่เจ้าหน้าที่ก็ไม่ดูบัตรเลยทั้งๆที่ชื่อบัตรไม่ตรงผู้โดยสาร คิดว่าเจ้าหน้าที่คงดูหลายๆอย่างมั้งครับ
พอได้ตั๋วผมก็ไปเที่ยวตามโปรแกรมที่จองอย่างสบายใจ ปรากฏว่าอยู่ดีๆผมก็นึกได้ว่าลองเช็คบัตรเครดิตออนไลน์ดูดีกว่าเผื่อว่ามีอะไรผิดพลาด
ปรากฏว่าผิดพลาดจริงๆด้วยครับ เจ้าหน้าที่ออกตั๋วให้ผมใหม่ โดยไม่ได้เอาหมายเลขยืนยันการจองผมไปออกตั๋ว ดังนั้นผมต้องเสียเงินค่ายกเลิกการจองครับ!!!
ผมรู้ทีนี้ก็อีเมลไปให้เจ้าหน้าที่ JR East ทันทีแล้วก็อธิบายเรื่องราวทั้งหมดคร่าวๆ
แล้วได้อีเมลตอบกลับฉบับแรกดังนี้
Dear XXX:
Thank you for contacting JR-East Shinkansen Reservation with your inquiry.
This is to respond to your inquiry regarding charges on your credit card.
First, we would appreciate your bringing this issue to our attention.
According to your message, we learned that cancellation fees were charged while you had picked up your reserved tickets at Tokyo station. We assure you that your case will be investigated immediately; however, we would like to
grasp the further situations beforehand about your ticket pick up. We would appreciate it very much if you could reply
to the following issues through an inquiry form on our top page.
Please let us know:
1. the date and approximate time you picked up your tickets at Tokyo station
2. whether you presented all the following requirements for a ticket pick up
*your registered credit card
*all your reservation numbers and departure dates in confirmation emails
*all the rail passes of your party (for 4 people)
3. We confirmed your reservation for Hayabusa 4 on 6 February (from Shin-Aomori to Tokyo for 4 people),
but did you also pick up the tickets for this reservation (#58232)?
Please note:
When tickets are reserved online, reservation details are recorded on a registered credit card;
thus as we informed you in a confirmation email, the presentation of the registered credit card
and reservation numbers would be imperative for issuing reserved tickets.
We apologize for the inconvenience, but your cooperation on this matter would be greatly appreciated.
Sincerely yours,
จากนั้นผมก็แจ้งรายละเอียดไปอีกก็ได้เงินคืนตามอีเมลถัดมาครับ
Dear XXX:
We really appreciate your patience in allowing us time to investigate your case of this time.
After a thorough investigation based on the descriptions in your mails, it turned out that there was a
mishandling of your tickets at Tokyo station, thereby causing you to incur this wrong cancellation charges.
We sincerely apologize for the inconvenience this has caused you.
With respect to the wrong charges on your credit card above, we have come to the conclusion that
those wrong charges incurred on your card be refunded in full, and a refund transaction was completed today
on February 4, 2013.
The following are the refund details, the total of JPY 6,000, for your confirmation.
JPY 1,200, for which Reservation number:23344, Yamabiko 215 on February 3 for four adults.
JPY 1,200, for which Reservation number:22380, Tsubasa 156 on February 3 for four adults.
JPY 1,200, for which Reservation number:86459, Tsubasa 121 on February 3 for four adults.
JPY 1,200, for which Reservation number:70874, Yamabiko 120 on February 3 for four adults.
JPY 1,200, for which Reservation number:40025, Hayabusa 1 on February 2 for four adults.
Further, we inform you of the refund transactions conducted by us this time just for your additional reference.
The reservations applicable to the refund for which we made this time are the only above-mentioned
five reservations.
For the other two reservations you made which reserved through the website, reservation number 58232 and
90863, we have made the transaction of the cancellation. Any cancellation fees for those two reservations
have, therefore, not been charged to your credit card.
We note in particular that the reflection of this refund transaction on your credit card account is not
instantaneous; it may not appear on your credit card statement or online account activity for a certain amount
of time, and also it may take some such time for the refund to be deposited in your card account.
This is because the billing cycle may differ between the credit card issuers.
With reference to the specific date on which the amount of the refund will be deposited in your credit card account,
we request that you check your monthly credit card statement or provided online statement later on.
Should you have any inquiries relative to this refund, we ask that you contact the credit card company issuing
your card directly.
Your understanding in this matter would be greatly appreciated.
We sincerely apologize for any inconvenience caused by this circumstance, and will make every effort
not to reoccur such mistakes in the future and provide our best service for our customers.
Lastly, we would like to take this opportunity to thank you for having informed us of this wrong cancellation
fees charged on your credit card whereby we found the station staff's mishandling of your tickets.
We hope your next trip in Japan will give us another opportunity to provide you with an enjoyable train experience.
Sincerely yours,
สรุปแล้วถ้าใครจองที่นั่งออนไลน์ล่วงหน้า เวลาไปออกตั๋วต้องบอกเจ้าหน้าที่ด้วยนะครับว่าจองมาแล้ว ยื่นหมายเลขจองพร้อมบัตรเครดิต บางทีเจ้าหน้าที่บางคนเค้าอาจจะไม่เข้าใจก็ได้ ต้องย้ำๆเจ้าหน้าที่นะครับ ไม่งั้นอาจจะพลาดต้องเสียเวลาทวงเงินคืนอีก
ตอนนั้นผมก็บอกแล้วนะแต่ไม่ได้ย้ำอีกที ก็ไม่รู้เหมือนกันว่าผิดพลาดตรงไหน
[CR] [เตือน] การจองตั๋วที่นั่ง JR East Shinkansen ออนไลน์ครับ
การจองที่นั่งก็ทำตามขั้นตอนตามเว็บนี้เลยครับ
http://jreast-shinkansen-reservation.eki-net.com/pc/english/common/menu/menu.aspx
สำคัญที่สุดคือต้องใส่หมายเลขบัตรเครดิตไปด้วยนะครับ
ประสบการณ์ที่ผมนำมาลงก็คือผมจองเสร็จ ได้หมายเลขยืนยัน แล้วก็ปริ้นไปออกตั๋วที่สถานีโตเกียวในวันแรกที่ไปถึงครับ
พอไปถึงสถานีก็ยื่นเอกสารที่ปริ้นออกมาพร้อมหมายเลขยืนยันให้เจ้าหน้าที่ทันที
จากนั้นเจ้าหน้าที่ก็ปริ้นตั๋ว เป็นอันเสร็จสิ้น (ผมเอ๊ะใจตอนนี้ละว่าทำไมเค้าไม่ขอดูบัตรเครดิตหว่า!!! ทั้งๆที่ในใบที่ปริ้นไปก็เขียนบอกว่าต้องยื่นด้วย) ตอนนั้นผมก็ไม่คิดไรว่าเท่าไร เพราะสายการบินปกติก็จองๆเค้าก็ดูมั่งไม่ดูบ้าง สุ่มๆเอา ล่าสุดผมจองให้เพื่อนของ PG ต้องเดินไปส่งเพื่อนถึง counter check-in แต่เจ้าหน้าที่ก็ไม่ดูบัตรเลยทั้งๆที่ชื่อบัตรไม่ตรงผู้โดยสาร คิดว่าเจ้าหน้าที่คงดูหลายๆอย่างมั้งครับ
พอได้ตั๋วผมก็ไปเที่ยวตามโปรแกรมที่จองอย่างสบายใจ ปรากฏว่าอยู่ดีๆผมก็นึกได้ว่าลองเช็คบัตรเครดิตออนไลน์ดูดีกว่าเผื่อว่ามีอะไรผิดพลาด
ปรากฏว่าผิดพลาดจริงๆด้วยครับ เจ้าหน้าที่ออกตั๋วให้ผมใหม่ โดยไม่ได้เอาหมายเลขยืนยันการจองผมไปออกตั๋ว ดังนั้นผมต้องเสียเงินค่ายกเลิกการจองครับ!!!
ผมรู้ทีนี้ก็อีเมลไปให้เจ้าหน้าที่ JR East ทันทีแล้วก็อธิบายเรื่องราวทั้งหมดคร่าวๆ
แล้วได้อีเมลตอบกลับฉบับแรกดังนี้
Dear XXX:
Thank you for contacting JR-East Shinkansen Reservation with your inquiry.
This is to respond to your inquiry regarding charges on your credit card.
First, we would appreciate your bringing this issue to our attention.
According to your message, we learned that cancellation fees were charged while you had picked up your reserved tickets at Tokyo station. We assure you that your case will be investigated immediately; however, we would like to
grasp the further situations beforehand about your ticket pick up. We would appreciate it very much if you could reply
to the following issues through an inquiry form on our top page.
Please let us know:
1. the date and approximate time you picked up your tickets at Tokyo station
2. whether you presented all the following requirements for a ticket pick up
*your registered credit card
*all your reservation numbers and departure dates in confirmation emails
*all the rail passes of your party (for 4 people)
3. We confirmed your reservation for Hayabusa 4 on 6 February (from Shin-Aomori to Tokyo for 4 people),
but did you also pick up the tickets for this reservation (#58232)?
Please note:
When tickets are reserved online, reservation details are recorded on a registered credit card;
thus as we informed you in a confirmation email, the presentation of the registered credit card
and reservation numbers would be imperative for issuing reserved tickets.
We apologize for the inconvenience, but your cooperation on this matter would be greatly appreciated.
Sincerely yours,
จากนั้นผมก็แจ้งรายละเอียดไปอีกก็ได้เงินคืนตามอีเมลถัดมาครับ
Dear XXX:
We really appreciate your patience in allowing us time to investigate your case of this time.
After a thorough investigation based on the descriptions in your mails, it turned out that there was a
mishandling of your tickets at Tokyo station, thereby causing you to incur this wrong cancellation charges.
We sincerely apologize for the inconvenience this has caused you.
With respect to the wrong charges on your credit card above, we have come to the conclusion that
those wrong charges incurred on your card be refunded in full, and a refund transaction was completed today
on February 4, 2013.
The following are the refund details, the total of JPY 6,000, for your confirmation.
JPY 1,200, for which Reservation number:23344, Yamabiko 215 on February 3 for four adults.
JPY 1,200, for which Reservation number:22380, Tsubasa 156 on February 3 for four adults.
JPY 1,200, for which Reservation number:86459, Tsubasa 121 on February 3 for four adults.
JPY 1,200, for which Reservation number:70874, Yamabiko 120 on February 3 for four adults.
JPY 1,200, for which Reservation number:40025, Hayabusa 1 on February 2 for four adults.
Further, we inform you of the refund transactions conducted by us this time just for your additional reference.
The reservations applicable to the refund for which we made this time are the only above-mentioned
five reservations.
For the other two reservations you made which reserved through the website, reservation number 58232 and
90863, we have made the transaction of the cancellation. Any cancellation fees for those two reservations
have, therefore, not been charged to your credit card.
We note in particular that the reflection of this refund transaction on your credit card account is not
instantaneous; it may not appear on your credit card statement or online account activity for a certain amount
of time, and also it may take some such time for the refund to be deposited in your card account.
This is because the billing cycle may differ between the credit card issuers.
With reference to the specific date on which the amount of the refund will be deposited in your credit card account,
we request that you check your monthly credit card statement or provided online statement later on.
Should you have any inquiries relative to this refund, we ask that you contact the credit card company issuing
your card directly.
Your understanding in this matter would be greatly appreciated.
We sincerely apologize for any inconvenience caused by this circumstance, and will make every effort
not to reoccur such mistakes in the future and provide our best service for our customers.
Lastly, we would like to take this opportunity to thank you for having informed us of this wrong cancellation
fees charged on your credit card whereby we found the station staff's mishandling of your tickets.
We hope your next trip in Japan will give us another opportunity to provide you with an enjoyable train experience.
Sincerely yours,
สรุปแล้วถ้าใครจองที่นั่งออนไลน์ล่วงหน้า เวลาไปออกตั๋วต้องบอกเจ้าหน้าที่ด้วยนะครับว่าจองมาแล้ว ยื่นหมายเลขจองพร้อมบัตรเครดิต บางทีเจ้าหน้าที่บางคนเค้าอาจจะไม่เข้าใจก็ได้ ต้องย้ำๆเจ้าหน้าที่นะครับ ไม่งั้นอาจจะพลาดต้องเสียเวลาทวงเงินคืนอีก
ตอนนั้นผมก็บอกแล้วนะแต่ไม่ได้ย้ำอีกที ก็ไม่รู้เหมือนกันว่าผิดพลาดตรงไหน